top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תרוני מוסנזון

מהו המתח השרירי הכרוני?

בשיטת רוזן אנחנו מדברים רבות על המתח השרירי הכרוני. במה מדובר?


מהו המתח השרירי הכרוני?

המתח השרירי הכרוני הוא מתח שאנו נושאים בגוף לעתים מבלי לדעת ולהרגיש. כאשר אנו חווים חוויות קשות להכלה כגון פחד, כאב ועוד, אנו עוצרים נשימה, מתכווצים על מנת שלא להרגיש.


זוהי תגובה הישרדותית של מערכת העצבים הסימפתטית. לעתים, גם כאשר המצב משתנה, אנחנו שוכחים שאפשר לשוב ולנשום ולהרפות את הכיווץ, כלומר המערכת הפאראסימפתטית אינה שבה לתפקד במלואה.


אנחנו מתרגלים לחיות עם המתחים האלה, מסתגלים אליהם. מצד אחד הם מגִנים עלינו. מצד שני, הרבה אנרגיה גופנית ונפשית מופנית אליהם, ואם אינם נחוצים, אנו עלולים למצוא עצמנו עייפים ומותשים, חסרי כוחות לחיות חיים מלאים.


המתח השרירי הכרוני הוא ביטוי פיזי של מערכת ההגנה שלנו.

מערכת ההגנה נחוצה והכרחית, בלעדיה לא היינו שורדים ומגיעים עד הלום. ועם זאת, לפעמים היא מתפקדת על פי ניסיון העבר ואינה מותאמת לחיינו בהווה. העבודה בשיטת רוזן מאפשרת להרגיש בתנאים בטוחים,


מתוך הקשבה למה שקורה כאן ועכשיו, באיזו מידה אפשר להרפות, האם ההחזקה עדיין נחוצה באותה עוצמה? כאשר מתאפשרת בהדרגה הרפיה יסודית, ההקלה הפיזית והנפשית היא עצומה. האנרגיה המופנית להגנה מתפנה לחיים של ביטוי, יצירה, חופש, יחסים, מימוש הפוטנציאל...


מריון אמרה שהמתחים השריריים הכרונים הם החלקים האבודים שלנו. אזורי נפש ששכחנו מקיומם. חלקים של עצמנו שהתכחשנו אליהם או התנתקנו מהם.


למעשה, היא דיברה בכך על האזורים הטראומתיים בגוף, הלכודים בזמן אחר תחת חוקי מערכת עצבית אחרת, שאין להם קשר עם החלקים המתפקדים ועל כן הם קשים לגישה ולעיבוד. הכיווץ השרירי מאפשר באופן פיזיולוגי לא להרגיש.


במובן זה, שיטת רוזן מסייעת למצוא, לגלות, להתחבר מחדש, לשוב ולהרגיש אותם חלקים אבודים. להיות פחות שסועים ומנותקים, יותר שלמים.


101 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page